1970 –
Skuespiller, dramatiker og skribent, med tydelig engasjement i klimakampen og som feminist
Hun er yngst av tre søsken og vokste opp på et småbruk, med en far som i mange år var primus motor for den lokale revyen i Alsvåg og en politisk aktiv mor, som særlig var opptatt av feminisme.
Adresseavisen gjorde et intervju med Marianne da hun var 33 år, der hun sier: «Jeg driver nok en slags moroforskning. Det er fint å få være toillat og prøve ut forskjellige ting helt ut i yttergrensene».
En rosa tråd i Marianne Meløys kunstneriske virke er å få fram kvinners heltehistorier. F.eks i filétskjærer og fryserimusikalen Slogfunk og i det historiske spelet Ingeborgs Legat som handler om solidaritetsarbeid fra 1622. Hun har også samarbeidet med kammerkoret Aurum og Tone Åse i Alt hva mødrene har kjempet. Dette er en samling av nyere, norske korverk som skildrer sterke kvinner med historier om Kvinnestemmerettforeningen, en syrisk student som satte livet på spill for å fullføre sin legeutdanning og om et barnlig jenteopprør.
Hennes første rolle på Trøndelag Teater var Fru Schøller i Schøller show. Hun ble senere fast tilknyttet teatret og har spilt roller som gammel dame i Besøk av en gammel dame, Valpen i Påfuglen og Karlsson i Karlsson på taket.
Hun har skapt flere forestillinger i en slags fortellerteater/humor/musikalsk/satire-form på Trøndelag Teater. Disse forestillingene er laget sammen med komponist og pianist Trygve Brøske, som duoen «Brøløy». Duoen har en tretti års lang fartstid sammen.
Brøløy har i mange år drevet Nye Hjorten konsertserie med Atelier Ilsvika som base.
Om man googler Nye Hjorten nå, kommer man til Reitankonsernets Nye Hjorten Teater som åpnet i det gamle postkontoret i Trondheim i januar 2025. I den sammenheng uttalte Marianne Meløy i media at hun følte seg overkjørt av et pengesterkt cruiseskip. På Wikipedia står det understreket at «Nye Hjorten» har vært i bruk siden 2018, da som Nye Hjorten konsertserie. Konsertserien er blitt en møteplass for sjangre som ikke kommer nok til orde, for kunstarter som for sjelden møtes, og for å lufte samtidas problemstillinger.
Og, selvsagt har duoen latt seg inspirere av Hjorten revy og varieteater, bedre kjent som Hjorten, som eksisterte i Ila, der Hjorten Omsorgsenter nå ligger.
Av og til er Marianne Meløy også å se på film, f.eks. i Alle hater Johan, og hun har bidratt som aktør på Rabarbrateatrets ulike ablegøyer på sensommeren i en bakgårdshage på Bakklandet.
Om man googler henne, finner man at hun har bidratt til kulturkveld i Byåsen menighet, i mange klimamarkeringer, ofte arrangert av Besteforeldrene klimaaksjon. Hun har bidratt på 8. marskomiteens arrangementer, blant annet med Den feministiske fillerya.
Marianne Meløy figurer ofte i de årlige 8. mars-programmene på Trøndelag Teater og har vært å finne med Trønderhøns som synger for kvinnene i Vår Frue kirke tidlig en 8. mars. Hun har heller ikke vært vanskelig å be til støttearrangement for Gaza.
Marianne Meløy går stadig videre og uttrykker tanker som er motstrøms. Dette glimter frem i hennes kåserier, f.eks. i Norgesglasset på NRK P1. Om Marianne Meløy er det skrevet at «hun har vokst seg til å bli en av våre virkelig store skuespillere. Med et usedvanlig klarsyn, enorm erfaring og åpent sinn trenger hun til kjernen i ulike roller og situasjoner. Hun kan gjennomskue politiske hyklere og pompøse sjarlataner, men også med kjærlighet fremstille de minst velsituerte i samfunnet. Hun gjør det med alvor, med humor og først og fremst med stor omtanke».
Feministhuset tar gjerne i mot bidrag, for å sikre aktivitet og daglig drift.
Vipps til 606685
Grasrotandelen org.nr. 924680423